Opis:
W ramach przedmiotu student poznaje zagadnienia organizacji i zarządzania oświatą i czynniki kształtujące politykę oświatową oraz prawne uwarunkowania wykonywania zawodu nauczyciela. Ponadto zapoznaje się z uwarunkowaniami organizacyjnymi zajęć szkolnych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych w kontekście prawnej odpowiedzialności opiekuna. Szczególną uwagę zwracać się będzie na aspekty praw człowieka, praw dziecka i ucznia oraz osób z niepełnosprawnością oraz regulacje prawne w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole oraz formy i zasady udzielania wsparcia uczniom.
Pedagogika porównawcza -ćwiczenia, studia drugiego stopnia
Podstawowe cele przedmiotu:
1. Przekazanie wiedzy o systemach edukacyjnych wybranych państw europejskich i pozaeuropejskich.
2. Przekazanie wiedzy o historii rozwoju i współczesnych trendach międzynarodowych badaniach oświatowych.
3. Przekazanie wiedzy o zmianach edukacyjnych (reformach oświatowych) w wybranych krajach europejskich i pozaeuropejskich
4. Rozwinięcie umiejętności z zakresu rozpoznawania i krytycznej analizy ideologii edukacyjnych, realizowanych w systemach politycznych wybranych krajów europejskich i pozaeuropejskich.
5. Rozwinięcie umiejętności pracy z oficjalnymi dokumentami (wiążącymi i niewiążącymi aktami prawnymi, raportami z badań porównawczych, stanowiskami organów UE oraz innych organizacji międzynarodowych), wpływającymi na politykę edukacyjną państw
Cele przedmiotu:
- Zdobycie kompetencji i umiejętności w zakresie rozumienia wieloaspektowości i złożoności procesu skutecznej diagnozy w resocjalizacji, posługiwania się podstawowymi pedagogicznymi metodami, technikami i narzędziami diagnostycznymi oraz interpretowania wyników badań diagnostycznych.
- Kształtowanie umiejętności przeprowadzania diagnozy z wykorzystaniem podstawowych technik: wywiadu, obserwacji, skali, ankiety.
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych:
- Wiedza – w stopniu dostatecznym z przedmiotów kierunkowych oraz z pedagogiki resocjalizacyjnej i specjalnej.
- Umiejętności-w zakresie racjonalnego oceniania zachowań ludzkich, organizowania pracy, pracy z tekstem i multimediami.
- Kompetencje-aktywność i wytrwałość w osiąganiu celów.
Zajęcia dydaktyczne z zakresu projektowania uniwersalnego jako strategicznego podejścia do planowania i projektowania zarówno produktów, jak i odpowiedniego otoczenia, mających na celu promowanie społeczeństwa włączającego wszystkich obywateli oraz zapewniającego im pełną równość oraz możliwość uczestnictwa w życiu społecznym.
Podstawowe cele przedmiotu:
- Uzyskanie przez studentów wiedzy z zakresu teorii i praktyki interwencji kryzysowej oraz podstaw prawnych organizacji interwencji kryzysowej.
- Nabycie umiejętności diagnozowania kryzysu i stosowania metod i technik pomagania.