Celem przedmiotu są: - uzyskanie podstawowej wiedzy na temat roli stymulowania działań twórczych w opiece i resocjalizacji. - Wdrożenie studenta do samodzielnej pracy dydaktycznej oraz ciągłego udoskonalania własnego warsztatu pracy. W ramach zajęć student poznaje zagadnienia tj.: - Geneza i czynniki rozwoju współczesnych systemów resocjalizacyjnych – przemiany w podejściu do wychowania resocjalizującego. - Ewolucja prawa karnego oraz pojęcie kary kryminalnej. - Wybrane podejścia teoretyczne we współczesnym wychowaniu resocjalizującym oraz modele diagnozy i resocjalizacji. - Współczesne modele postępowania z nieletnimi w Polsce. - Teoria zróżnicowanego oddziaływania i jej wykorzystanie we resocjalizacji. - Arteterapia, twórcza resocjalizacja, psychologia resocjalizacyjna – tendencje we współczesnym ujęciu resocjalizacji. - Współczesna myśl resocjalizacyjna – baza teoretyczna i efekty twórczej resocjalizacji, pojęcie płynnej i dewiacyjnej tożsamości Anthony Giddensa. - Struktury poznawcze i twórcze w procesie twórczej resocjalizacji: percepcja, emocje, motywacje, pamięć, myślenie, wyobraźnia. - Współczesne wymogi wychowania moralnego dzieci i młodzieży. - Znaczenie przestrzeni wirtualnej w kontekście przemian społecznych we współczesnej Europie. |
|
Cele przedmiotu
- Ukazanie nowych tendencji, podstaw, aktualnych problemów i zmian zachodzących w dziedzinie opieki i resocjalizacji.
- Wzbogacenie warsztatu pracy pedagogicznej.
- Umożliwienie wypracowania własnego oglądu zjawisk i przemian zachodzących współcześnie w pedagogice opiekuńczej i resocjalizacyjnej.
- Odrzucenie etykiet i schematów dotyczących kwestii opieki i resocjalizacji.
Cele przedmiotu:
1. Osiągnięcie przez studenta kompetencji potrzebnych do prowadzenia zajęć terapeutycznych w oparciu o wybrane metody pracy twórczej;
2. Zaznajomienie studenta z podstawowymi założeniami arteterapii i jej praktycznego zastosowania w profilaktyce i pracy terapeutyczno - wychowawczej;
3. Wdrożenie studenta do samodzielnej pracy dydaktycznej oraz ciągłego udoskonalania własnego warsztatu pracy.
W ramach zajęć student poznaje podobieństwa i różnice między zmianami a
innowacjami. Zapoznaje się z cechami innowacji, czynnikami warunkującymi
proces ich wdrażania, etapami wprowadzania nowatorskich rozwiązań itd.
Ponadto kurs wprowadza w tematykę innowacyjnych rozwiązań w obrębie
opieki i resocjalizacji wskazując na konkretne przykłady tzw. dobrych
praktyk.
Kurs wprowadza studentów w
zagadnienia związane z metodyką resocjalizacji, w tym ze stosownymi
aktami prawnymi. Zadaniem kursu jest m. in. wprowadzenie w
teoretyczne w podstawy metodyki resocjalizacji, a w tym m. in.: w
obszary pedagogiki resocjalizacyjnej, etapy określania strategii
postępowanie resocjalizacyjnego, podstawy konstruowania indywidualnych
programów resocjalizacyjnych i wiele innych.