Wykład monograficzny to specyficzny rodzaj kursu, bowiem zawiera się on w prezentacji stanu badań oraz osiągnięć naukowych wykładowcy w obszarze zasadniczego problemu badawczego zawartego w tytule kursu. Tematem wykładu będzie problematyka związana z Bałkanami jako szczególnie konfliktogennym regionem Europy. Wojny oraz inne formy konfliktów militarnych i pozamilitarnych odcisnęły piętno na tej części Starego Kontynentu. Bałkany niestety nadal są postrzegane poprzez stereotypy, a polityka historyczna ma realny i istotny wpływ na życie narodów zamieszkujących Europę Południowo-Wschodnią.
Kurs obejmuje kompleksową analizę przestrzeni Europy Wschodniej i regionu bałkańskiego w ujęciu geograficzno-politycznym, społeczno-ekonomicznym oraz kulturowym. Jego celem jest przedstawienie zróżnicowania środowiska przyrodniczego, procesów historycznych i współczesnych uwarunkowań politycznych, które kształtują region.
Zakres tematyczny kursu:
-
Definicje i granice regionu – omówienie pojęć „Europa Wschodnia” i „Bałkany”, kryteria wydzielania regionów, podziały polityczne i kulturowe.
-
Środowisko przyrodnicze – główne jednostki fizycznogeograficzne: rzeźba terenu, klimat, zasoby wodne i surowcowe oraz ich znaczenie dla rozwoju gospodarczego i osadnictwa.
-
Historia polityczno-terytorialna – ewolucja granic, procesy państwowotwórcze, wpływ imperiów (Habsburgów, Osmanów, Rosji) oraz kluczowe konflikty XX i XXI wieku.
-
Geografia polityczna i geopolityka – współczesne państwa regionu, relacje międzynarodowe, integracja z Unią Europejską i NATO, wpływy mocarstw zewnętrznych (Rosja, Turcja, USA, Chiny).
-
Problemy społeczne i demograficzne – struktura ludności, migracje, konflikty etniczne, religijne i narodowościowe.
-
Rozwój gospodarczy – zróżnicowanie ekonomiczne, regiony peryferyjne i centra rozwoju, znaczenie transportu i handlu.
-
Studia przypadków – analiza wybranych państw (np. Ukraina, Serbia, Bułgaria, Albania, Grecja) oraz problemów regionalnych: Kosowo, Krym, Bośnia i Hercegowina.
-
Wyzwania współczesne – bezpieczeństwo energetyczne, zmiany klimatyczne, migracje, procesy integracyjne i „rebordering” granic.
Kurs Gry wojenne i strategiczne składa się z II części. Wykładu i warsztatów [15/30]. Kurs ma charakter aktywny. Warsztaty stanowią co do formy grę wojenną [w różnych formach], w której biorą udział studenci.
Cele zajęć jest:
C1 – Zapoznanie się studentów z podstawami teorii gier w badaniach zjawisk właściwych dla współczesnej nauki o bezpieczeństwie.
C2 – Zapoznanie się studentów z uwarunkowaniami historycznymi, społecznymi, politycznymi, kulturowymi, gospodarczymi i in. wykorzystywanymi w procesach decyzyjnych w grach strategicznych.
C3 – Wykształcenie u studentów umiejętności posługiwania się podstawowym aparatem naukowym.
C4 - Nabycie przez studentów umiejętności analizy politycznej i geopolitycznej z wykorzystaniem wielu czynników prawdopodobieństwa.
C5 - Nabycie przez studentów umiejętności pisania poprawnej analizy, budowania strategii i taktyki oraz podejmowania na tej podstawie decyzji o charakterze politycznym, militarnym i gospodarczym.Cele przedmiotu:
C1 – Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu nauk geograficznych oraz stosunków międzynarodowych;
C2 – Zapoznanie studentów z charakterystyką geograficzną i gospodarczą wybranych państw świata;
C3 - Wykształcenie w studentach umiejętności posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu polityki zagranicznej, geopolityki oraz geostrategii;
C4 – Wykształcenie w studentach umiejętności oceny wpływu geografii politycznej, geopolityki oraz geostrategii na współczesne stosunki polityczne i ład międzynarodowy
C5 – Nabycie przez studentów umiejętności analizy wydarzeń politycznych w odniesieniu do regionów geograficznych i globalnego porządku świata w kontekście istniejących oraz potencjalnych zagrożeń.Cele:
- zapoznanie studentów z modelowaniem zarządzania pionem wywiadu konkurencyjnego przedsiębiorstwa;
- zapoznanie studentów z formami organizacyjnymi komórek kontrwywiadu konkurencyjnego i gospodarczego;
Metody kształcenia
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.Konwersatorium – opracowanie i prezentacja referatów, dyskusja, debata;Gra strategiczna – działania zespołu wywiadu gospodarczego – pozyskiwanie informacji oraz opracowywanie dokumentacji.
Forma zaliczenia kursu: Zaliczenie na ocenę/
Konwersatorium – Wykonanie pracy zaliczeniowej wraz z ustaleniem oceny średniej
z ocen cząstkowych; uzyskanie pozytywnej oceny z gry strategicznej.
Wywiad i kontrwywiad
Kryminalistyka i Systemy Bezpieczeństwa I stopień s. licencjackie.
Wykład /konwersatorium sem. 3 godziny 15/15 odpowiednio;
Celem przedmiotu jest:
C1 – Zapoznanie studentów z usystematyzowaną wiedzą z zakresu organizacji i działalności służb specjalnych w XX i XXI wieku oraz ich wpływu na politykę bezpieczeństwa państwa i stosunki międzynarodowe.
C2 – Wykształcenie w studentach umiejętności samodzielnej analizy w zakresie działalności wywiadu i kontrwywiadu w strukturach bezpieczeństwa Polski oraz innych krajów.
C3 – Nabycie przez studentów umiejętności oceny kierunków działalności służb specjalnych III RP, uwzględniając istniejącą sytuację polityczną oraz inne uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne.
C4 – Nabycie przez studentów umiejętności tworzenia dokumentów z zakresu wywiadu jawno źródłowego w kontekście istniejących zagrożeń.
Forma zaliczenia przedmiotu:
Zaliczenie na ocenę
Rok / semestr:I stop./ 4
Warsztaty: 45 godz.
Zajęcia z zakresu Metodologii Badań nad bezpieczeństwem służą uzupełnieniu i rozszerzeniu wiedzy z zakresu nauk o polityce, bezpieczeństwie, historii, prawie, psychologii, socjologii z uwzględnieniem ich wzajemnych relacji w odniesieniu do szeroko rozumianego środowiska w skali wewnętrznej i zewnętrznej. Poprzez nabycie umiejętności: gromadzenia i korzystania ze źródeł, rzeczowej oraz profesjonalnej jasnej prezentacji posiadanej wiedzy, a ponadto posługiwania się podstawową terminologią z zakresu nauk o bezpieczeństwie, teorii wojen i wojskowości oraz politologiczną studenci otrzymują niezbędną wiedzę, która jest im niezbędna w toku studiów, a zwłaszcza konstruowania opracowań analitycznych i naukowych.
Tym samym są w stanie samodzielnie i w zespołach realizować podstawowe i złożone zadania obejmujące analizę materiałów oraz ich opracowanie z zastosowaniem aparatu naukawego.
Rok 1-2, se. 2-4 Liczba godzin 30-30-30
Cele przedmiotu
C1 – Zapoznanie się studentów z podstawami badań, metodologią i podstawowymi narzędziami analizy w zakresie współczesnej nauki o bezpieczeństwie.
C2 – Zapoznanie się studentów z uwarunkowaniami historycznymi, społecznymi, politycznymi, kulturowymi, gospodarczymi i in. współczesnej problematyki bezpieczeństwa.
C3 – Wykształcenie u studentów umiejętności posługiwania się aparatem naukowym.
C4 - Nabycie przez studentów umiejętności pracy z tekstem (polskim i w języku podstawowym dla nauk społecznych) a także formułowania prostych hipotez i wniosków na podstawie analizy źródeł.
|
Nauka – istota i klasyfikacja - wieloznaczność pojęcia nauki; cele nauki i poznania naukowego; funkcje nauki; treść nauki; zasady i czynności poznania naukowego, teoria naukowa; podejścia naukowe; proces badawczy; klasyfikacja nauk; stopnie, tytuły i stanowiska naukowe) |
|
Proces badań naukowych. Problemy, hipotezy i zmienne w procesie badań naukowych - sytuacja problemowa, sens i sposób wyrażania problemu naukowego, hipotezy wstępne, robocze i naukowe, rodzaje hipotez, zmienne badawcze, współzmienność, wskaźniki, ich rodzaje i znaczenie. |
|
Ogólne Podstawy metodologii z zakresu nauk o bezpieczeństwie. Metody badawcze w naukach o bezpieczeństwie, politologicznych i historycznych. |
|
Wykorzystanie materiałów źródłowych w pracach naukowych. |
|
Koncepcja pracy naukowej - problem badawczy, pytania i tezy badawcze; hipoteza badawcza. |
|
Aparat badawczy. Rodzaje i konstrukcja i zastosowanie przypisów, cytowania. |
|
Typografia pracy naukowej - wstęp i zakończenie. |
|
Konstrukcja bibliografii i pracy naukowej. |
C1 – Zapoznanie studentów z usystematyzowaną wiedzą z zakresu organizacji i działalności służb specjalnych w XX i XXI wieku oraz ich wpływu na politykę bezpieczeństwa państwa i stosunki międzynarodowe.
C2 – Wykształcenie w studentach umiejętności samodzielnej analizy w zakresie działalności wywiadu i kontrwywiadu w strukturach bezpieczeństwa Polski oraz innych krajów.
C3 – Nabycie przez studentów umiejętności oceny kierunków działalności służb specjalnych III RP, uwzględniając istniejącą sytuację polityczną oraz inne uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne.
C4 – Nabycie przez studentów umiejętności tworzenia dokumentów z zakresu wywiadu jawno źródłowego w kontekście istniejących zagrożeń.