1. Student uzyska wiedzę z zakresu psychologii klinicznej człowieka dorosłego i dziecka, uwarunkowań specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście nieprawidłowości rozwojowych, uzyska umiejętność rozpoznawania zaburzeń psychicznych na podstawie kryteriów klasyfikacji ICD-10 i DSM-V, umiejętności wykorzystywania wiedzy teoretycznej z psychologii klinicznej do analizy obserwowanych zachowań i zjawisk społecznych.
2. Student uzyska kompetencje, aby rozpoznać podstawowe problemy w funkcjonowaniu psychospołecznym i w wymiarze podstawowym potrafi udzielić informacji osobom zaangażowanym w procesy terapii i edukacyjno- wychowawcze.
3. Student pogłębi świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i doceni rolę ciągłego samodzielnego, aktywnego dokształcania.
Celem kształcenia jest zapoznanie z najważniejszymi podejściami do problematyki profilaktyki i psychologii zdrowia. Student będzie miał możliwość praktycznego zastosowania wiedzy na temat profilaktyki i psychologii zdrowia (analiza problemu z zakresu psychologii zdrowia i przygotowanie działań profilaktycznych)
Wykłady:
1. Wprowadzenie do tematyki przedmiotu. Historia rozwoju psychologii zdrowia. Główne zadania psychologii zdrowia.
2. Pojęcie zdrowia i choroby, normy – różne podejścia.
3. Koncepcje i pojęcie zdrowia w głównych nurtach myśli psychologicznej.
4. Modele i podejścia stosowane w psychologii zdrowia. Model salutogenetyczny i jego znaczenie dla psychologii zdrowia.
5. Obowiązujące klasyfikacje chorób i zaburzeń.
6. Psychologia stresu, z uwzględnieniem teorii psychofizjologicznych oraz neurobiologicznych.
7. Radzenie sobie ze stresem w psychologii zdrowia. Konsekwencje efektywnego i nieefektywnego radzenia sobie z sytuacjami trudnymi.
8. Kryzys choroby. Choroba jako sytuacja trudna. Psychologiczne aspekty postrzegania i przeżywania choroby – adaptacja do choroby. Postawy wobec choroby, adaptacja do choroby, fazy przystosowania
9. Osobowościowe predyspozycje do zachorowania - wzory zachowań.
10. Psychosomatyka: początki i podejście współczesne.
11. Znaczenie wsparcia społecznego dla utrzymania zdrowia i przebiegu choroby.
12. Śmierć i żałoba