Cele przedmiotu:
1. Poznanie różnorodnych podejść metodologicznych w badaniach nad rodziną
2. Poznanie teoretycznych i metodologicznych ujęć rodziny w diagnozie psychopedagogicznej
3. Kształtowanie etycznej postawy badacza
Zakres tematów.
1. Rodzina jako system. Założenia. Genogram (I. Owczaruk, 2016), Ekogram (I. Krasiejko, 2016), Kulturogram (M. Ciczkowska-Giedziun, 2016), Typologie struktury systemu rodzinnego (rodzina pochodzenia i rodzina własna – test (Ryś, 2001)
2. Style przywiązania - klasyfikacja. Symptomy zaburzeń u dzieci i dorosłych wynikające z pozabezpiecznych i zdezorganizowanego stylu przywiązania. Kwestionariusz Stylów Przywiązaniowych – własnych (Plopa 2016).
3. Więzi między partnerami lub małżonkami - Obserwacja
Wywiad (pytania cyrkularne) (materiały), Kwestionariusz Dobranego Małżeństwa (Plopa 2008), Kwestionariusz Komunikacji Małżeńskiej (Plopa 2016, Skala Powodzenia Małżeństwa (M. Braun-Gałkowska, 2007),
3. Więzi i relacje w rodzinie, atmosfera w rodzinie - Obserwacja
Wywiad (pytania cyrkularne) (materiały), Obraz Rodziny (M. Braun-Gałkowska, 2007), Techniki projekcyjne (obrazki sytuacji z życia rodziny, . rysunek rodziny plus wywiad – M. Braun-Gałkowska, 2007), Diagnoza więzi rodzinnych dzieci i młodzieży; Test relacji rodzinnych; Karty metaforyczne - Dom i ogród, Droga, Drzwi i Okna, Rzeźba rodziny (M. Braun-Gałkowska, 2007), Ustawienia figurek (B. Chmielewska).
4. Analiza stylu wychowania w rodzinie – rodzina własna – rodzina pochodzenia (Ryś, 2001).
5. Analiza postaw rodzicielskich. Kwestionariusz Retrospektywnej Oceny Postaw Rodziców (Plopa 2016), Skala Postaw Rodzicielskich (Plopa, 2016).
6. Metody do badania zagrożenia bezpieczeństwa dzieci - Kwestionariusz do badania biosocjokulturowego zagrożenia bezpieczeństwa dziecka E. Marynowicz-Hetka, współcześnie tzw. flagowanie (I. Krasiejko, 2016)
H.O.M.E. Inwentory, Znaki Bezpieczeństwa, Test ACE, Testy rezyliencji.
Celem kursu jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności w zakresie rozwiązywania ambiwalencji wobec zmiany i motywowanie klienta do zmiany, czyli realizacji swoich celów i życia zgodnie z wartościami.