· Wprowadzenie studentów germanistyki do nauki o literaturze;
· Zapoznanie z historią teorii literatury i z metodami badań literaturoznawczych;
· Zapoznanie z definicjami i pojęciami z zakresu literaturoznawstwa;
Wprowadzenie i utrwalenie terminologii w języku niemieckim;
Celem kursu jest ukazanie najważniejszych zjawisk i faktów życia literackiego w krajach niemieckiego obszaru językowego od realizmu mieszczańskiego do literatury emigracyjnej w kontekście geopolitycznym, społecznym i gospodarczym, charakterystyka rozwoju procesów historycznoliterackich, prądów i kierunków, wskazanie na związki między filozofią i estetyką. Ponadto przedstawienie najważniejszych aktorów pola literackiego: pisarzy, filozofów i ich twórczości. Krytyczne omówienie kanonu lektur z zakresu omawianych epok. Zapoznanie studentów z aktualnym stanem badań nad przedmiotem. Doskonalenie znajomości języka niemieckiego ze szczególnym uwzględnieniem sprawności rozumienia ze słuchu (wykład prowadzony jest w języku niemieckim), · |
Celem zajęć jest przedstawienie tendencji rozwoju literatury niemieckiego obszaru językowego po cezurze 1989/1990 szczególnie po roku 2000 w kontekście geopolitycznym, społecznym, filozoficznym i estetycznym z uwzględnieniem teorii pola literackiego. Wobec faktu istnienia w omawianym okresie trzech literatur narodowych w języku niemieckim nasuwają się pytania o ich uwarunkowania i wyróżniki. W sposób syntetyczny i problemowy omówione zostaną główne kierunki i prądy literackie omawianego okresu literatury RFN, Austrii i niemieckojęzycznej Szwajcarii, ich czołowi przedstawiciele i wskazany zostanie kanon lektur.
Celem konwersatorium jest w sem. zim. omówienie uwarunkowań życia literackiego w krajach niemieckiego obszaru językowego wg. teorii pola literackiego.; w sem. letnim - lektura, analiza i dyskusja na temat książek powstałych w omawianym okresie w kontekście ich reprezentatywności dla twórczości autorów, współcześnie prowadzonych dyskursów i tendencji estetycznych.
Opracowanie pisemne zagadnień teoretycznych związanych z podjętym tematem rozprawy i aktualnym stanem badań; Prezentacja narzędzi metodologicznych niezbędnych do osiągnięcia celu planowanej rozprawy; Systematyzacja i wstępna analiza materiału badawczego pochodzącego z literatury migracyjnej niemieckojęzyczno-irlandzkiego obszaru kulturowego oraz jego przekładu na język niemiecki i angielski; Systematyzacja i wstępna analiza materiału badawczego pochodzącego z dostępnych przekładów literatury przedmiotu na języki angielski i niemiecki; Wybór fragmentów z utworów wchodzących w skład materiału badawczego, które poddane zostaną autorskiemu przekładowi na język polski
Kurs jest uzupełnieniem zajęć rzeczywistych. Pozwala gromadzić i optymalnie wykorzystywać materiały z zajęć i umożliwia przesyłanie prac zaliczeniowych.
Celem wykładu jest przedstawienie tendencji rozwoju literatury niemieckiego obszaru językowego po cezurze 1989/1990 szczególnie po roku 2000 w kontekście geopolitycznym, społecznym, filozoficznym i estetycznym z uwzględnieniem teorii pola literackiego. Wobec faktu istnienia w omawianym okresie trzech literatur narodowych w języku niemieckim nasuwają się pytania o ich uwarunkowania i wyróżniki. W sposób syntetyczny i problemowy omówione zostaną główne kierunki i prądy literackie omawianego okresu literatury RFN, Austrii i niemieckojęzycznej Szwajcarii, ich czołowi przedstawiciele i wskazany zostanie kanon lektur.
Celem konwersatorium jest w sem. zim. omówienie uwarunkowań życia literackiego w krajach niemieckiego obszaru językowego wg. teorii pola literackiego.; w sem. letnim - lektura, analiza i dyskusja na temat książek powstałych w omawianym okresie w kontekście ich reprezentatywności dla twórczości autorów, współcześnie prowadzonych dyskursów i tendencji estetycznych.
Kurs ma na celu przedstawienie w zarysie głównych tendencji rozwoju literatury niemieckojęzycznej po roku 1945. Zaprezentowanie sytuacji w Niemczech po bezwarunkowej kapitulacji, w Austrii po podpisaniu Deklaracji Moskiewskiej i w neutralnej Szwajcarii pozwala na wyjaśnienie daleko idących konsekwencji działań politycznych i ich wpływu na procesy literackie. Omówieni zostają najważniejsi przedstawiciele życia literackiego i sztandarowe utwory w kontekście przemian społecznych i obyczajowych, ale przede wszystkim wobec rozwijających się nowych kierunków filozoficznych i estetycznych..
Celem wykładu jest przedstawienie tendencji rozwoju literatury niemieckiego obszaru językowego po roku 1945 w kontekście geopolitycznym, społecznym, filozoficznym i estetycznym z uwzględnieniem teorii pola literackiego. Wobec faktu istnienia w omawianym okresie czterech literatur narodowych w języku niemieckim nasuwają się pytania o ich uwarunkowania i wyróżniki. W sposób syntetyczny i problemowy omówione zostaną główne kierunki i prądy literackie omawianego okresu literatury RFN, NRD, Austrii i niemieckojęzycznej Szwajcarii, ich czołowi przedstawiciele i wskazany zostanie kanon lektur.