Kurs jest uzupełnieniem zajęć rzeczywistych. Pozwala gromadzić i optymalnie wykorzystywać materiały z zajęć i umożliwia przesyłanie prac zaliczeniowych.
Celem wykładu jest przedstawienie tendencji rozwoju literatury niemieckiego obszaru językowego po cezurze 1989/1990 szczególnie po roku 2000 w kontekście geopolitycznym, społecznym, filozoficznym i estetycznym z uwzględnieniem teorii pola literackiego. Wobec faktu istnienia w omawianym okresie trzech literatur narodowych w języku niemieckim nasuwają się pytania o ich uwarunkowania i wyróżniki. W sposób syntetyczny i problemowy omówione zostaną główne kierunki i prądy literackie omawianego okresu literatury RFN, Austrii i niemieckojęzycznej Szwajcarii, ich czołowi przedstawiciele i wskazany zostanie kanon lektur.
Celem konwersatorium jest w sem. zim. omówienie uwarunkowań życia literackiego w krajach niemieckiego obszaru językowego wg. teorii pola literackiego.; w sem. letnim - lektura, analiza i dyskusja na temat książek powstałych w omawianym okresie w kontekście ich reprezentatywności dla twórczości autorów, współcześnie prowadzonych dyskursów i tendencji estetycznych.
Kurs ma na celu przedstawienie w zarysie głównych tendencji rozwoju literatury niemieckojęzycznej po roku 1945. Zaprezentowanie sytuacji w Niemczech po bezwarunkowej kapitulacji, w Austrii po podpisaniu Deklaracji Moskiewskiej i w neutralnej Szwajcarii pozwala na wyjaśnienie daleko idących konsekwencji działań politycznych i ich wpływu na procesy literackie. Omówieni zostają najważniejsi przedstawiciele życia literackiego i sztandarowe utwory w kontekście przemian społecznych i obyczajowych, ale przede wszystkim wobec rozwijających się nowych kierunków filozoficznych i estetycznych..
Celem wykładu jest przedstawienie tendencji rozwoju literatury niemieckiego obszaru językowego po roku 1945 w kontekście geopolitycznym, społecznym, filozoficznym i estetycznym z uwzględnieniem teorii pola literackiego. Wobec faktu istnienia w omawianym okresie czterech literatur narodowych w języku niemieckim nasuwają się pytania o ich uwarunkowania i wyróżniki. W sposób syntetyczny i problemowy omówione zostaną główne kierunki i prądy literackie omawianego okresu literatury RFN, NRD, Austrii i niemieckojęzycznej Szwajcarii, ich czołowi przedstawiciele i wskazany zostanie kanon lektur.