Zapoznanie studentów z prawidłowościami rozwoju człowieka, jego uwarunkowaniami i znaczeniem dla zdrowia, z biologicznymi podstawami rozwoju i kształtowania się organizmu jako jedności psychosomatycznej oraz możliwościami profilaktyki patologii rozwojowych.Nabycie wiedzy n.t. ogólnej budowy i funkcji oraz chorób wybranych układów. Nauczenie efektywnego wykorzystania wiedzy na temat metod kontroli reakcji specyficznych dla poszczególnych etapów rozwoju oraz jej związku z podatnością na oddziaływania wychowawcze.Nabycie umiejętności rozpoznawania zaburzeń w rozwoju i oceny prawidłowości jego przebiegu.
CELE:
Zapoznanie studentów z prawidłowościami rozwoju człowieka, jego uwarunkowaniami i znaczeniem dla zdrowia, z biologicznymi podstawami rozwoju i kształtowania się organizmu jako jedności psychosomatycznej oraz możliwościami profilaktyki patologii rozwojowych.Nabycie wiedzy n.t. ogólnej budowy i funkcji oraz chorób wybranych układów. Nauczenie efektywnego wykorzystania wiedzy na temat metod kontroli reakcji specyficznych dla poszczególnych etapów rozwoju oraz jej związku z podatnością na oddziaływania wychowawcze.Nabycie umiejętności rozpoznawania zaburzeń w rozwoju i oceny prawidłowości jego przebiegu.
TREŚCI:
Podstawowe pojęcia auksologiczne (aspekty jakościowe rozwoju, tempo i kinetyka rozwoju, wiek rozwojowy, norma rozwojowa). Czynniki genetyczne i środowiskowe wpływające na rozwój człowieka. Genetyczne i adaptacyjne uwarunkowania zdrowia. Dignostyka prenatalna. Mutacje punktowe i chromosomalne, diagnostyka prenatalna. Choroby genetyczne. Czynniki egzogenne w życiu płodowym (choroby matki, tryb życia matki w okresie ciąży, wady i choroby płodu). Czynniki egzogenne w życiu pozapłodowym (środowisko biogeograficzne, środowisko społeczno – ekonomiczne). Metody oceny i kontroli rozwoju fizycznego i psychomotorycznego. Najczęstsze wady występujące u dzieci (zapobieganie i sposoby ich leczenia). Rozwój, budowa aparatu ruchu. Wady postawy, profilaktyka. Ogólna budowa i funkcje wybranych układów /krążenia, pokarmowy, oddechowy, nerwowy/. Choroby wieku szkolnego (etiologia, profilaktyka), choroby cywilizacyjne. Podstawy higieny środowiska szkolnego i wychowania zdrowotnego. Wielowymiarowość starzenia się. Zmiany inwolucyjne, mechanizmy starzenia się. Choroby w wieku starszym. Zdrowie, zdrowie środowiskowe, czynniki determinujące zdrowie i chorobę. Zachowania zdrowotne i czynniki kształtujące stan zdrowia społeczeństwa. Metody oceny stanu zdrowia społeczeństwa. Wskaźniki i mierniki zdrowia. Style życia i ich związek ze zdrowiem.Używanie substancji psychoaktywnych (epidemiologia, przyczyny, szkody zdrowotne i społeczne, uzależnienia, sposoby zapobiegania). Urazy i nieszczęśliwe wypadki u dzieci. Zatrucia pokarmowe i wziewne (przyczyny, skutki, schematy postępowań, antidotum). Nałogi. Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach.
Zapoznanie studentów z prawidłowościami rozwoju człowieka, jego uwarunkowaniami i znaczeniem dla zdrowia, z biologicznymi podstawami rozwoju i kształtowania się organizmu jako jedności psychosomatycznej oraz możliwościami profilaktyki patologii rozwojowych.Nabycie wiedzy n.t. ogólnej budowy i funkcji oraz chorób wybranych układów. Nauczenie efektywnego wykorzystania wiedzy na temat metod kontroli reakcji specyficznych dla poszczególnych etapów rozwoju oraz jej związku z podatnością na oddziaływania wychowawcze.Nabycie umiejętności rozpoznawania zaburzeń w rozwoju i oceny prawidłowości jego przebiegu.
Zapoznanie studentów z prawidłowościami rozwoju człowieka, jego uwarunkowaniami i znaczeniem dla zdrowia, z biologicznymi podstawami rozwoju i kształtowania się organizmu jako jedności psychosomatycznej oraz możliwościami profilaktyki patologii rozwojowych.Nabycie wiedzy n.t. ogólnej budowy i funkcji oraz chorób wybranych układów. Nauczenie efektywnego wykorzystania wiedzy na temat metod kontroli reakcji specyficznych dla poszczególnych etapów rozwoju oraz jej związku z podatnością na oddziaływania wychowawcze.Nabycie umiejętności rozpoznawania zaburzeń w rozwoju i oceny prawidłowości jego przebiegu.
Zapoznanie studentów z prawidłowościami rozwoju człowieka, jego uwarunkowaniami i znaczeniem dla zdrowia, z biologicznymi podstawami rozwoju i kształtowania się organizmu jako jedności psychosomatycznej oraz możliwościami profilaktyki patologii rozwojowych.Nabycie wiedzy n.t. ogólnej budowy i funkcji oraz chorób wybranych układów. Nauczenie efektywnego wykorzystania wiedzy na temat metod kontroli reakcji specyficznych dla poszczególnych etapów rozwoju oraz jej związku z podatnością na oddziaływania wychowawcze.Nabycie umiejętności rozpoznawania zaburzeń w rozwoju i oceny prawidłowości jego przebiegu.