Celem jest pokazanie psychologicznych aspektów funkcjonowania rodziny współczesnej na tle analiz i badań międzykulturowych. Podłożem kreślenia tak szerokiego tła jest zwrócenie uwagi na fakt, że to, co w zakresie życia rodzinnego uważamy za oczywiste, wcale oczywiste być nie musi, a czynniki charakteryzujące różne społeczeństwa współczesnego świata powinny być brane pod uwagę przy korzystaniu z wyników badań prowadzonych z udziałem przedstawicieli innych grup.
Podstawowym modelem opisu rodziny jest podejście systemowe, ale uwzględnione są także nowsze wątki teoretyczne, wynikające z akonstrukcjonizmu społecznego i psychologii narracyjnej. Bliższej charakterystyce poddane zostaną kolejne fazy rozwoju rodziny: małżeństwo pierwotne, rodzina z małym dzieckiem, rodzina z adolescentem, puste gniazdo, dziadkowie i babcie ze szczególnym uwzględnieniem relacji dziadkowie – wnuki, wdowieństwo – samotność – śmierć. Ponadto, przedstawienie i omówienie zagadnień związanych z zakresem przedmiotu. Zaznajomienie się z wybranymi zagrożeniami współczesnej rodziny i uświadomienie ich skutków dla jednostki.
Wypracowanie umiejętności praktycznych swobodnego posługiwania się terminologią i zrozumienia podstawowych mechanizmów rządzących
rodziny jako grupy społecznej. Rozbudzenie potrzeby samokształcenia w zakresie przedmiotu poprzez samodzielną lekturę oraz twórcze poszukiwanie
różnych sposobów myślenia o problemach związanych z człowiekiem.