Celem przedmiotu jest przekazanie studentom niezbędnej wiedzy na temat realizacji procesu ontogenezy. zróżnicowania morfologicznego i fizjologicznego gatunku ludzkiego. Poznanie genetycznych i środowiskowych uwarunkowań rozwoju, mechanizmów odpowiedzialnych za zróżnicowanie międzyosobnicze i międzypopulacyjne. Zapoznanie z metodami badawczymi stosowanymi w antropologii, szczególnie z technikami pomiarowymi stosowanymi w antropometrii, antroposkopii, metodami oceny proporcji ciała, budowy ciała oraz ze sposobami diagnozowania przebiegu rozwoju biologicznego człowieka., z metodami kontroli przebiegu rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem problematyki okresu rozwoju progresywnego.
Celem przedmiotu jest: zapoznanie studentów z podstawami dietetyki, ze znaczeniem składników odżywczych w organizmie, o skutkach zdrowotnych dla organizmu wynikających z niewłaściwego żywienia oraz zdobycie kompetencji i umiejętności w zakresie właściwego żywienia w wychowaniu fizycznym i sporcie. |
Kurs zajmuje się podstawowym problemami i koncepcjami odżywiania człowieka i związanej z tym dietetyki człowieka.
Rola ćwiczeń w celu uzyskania zdrowia i przy leczeniu. Kurs koncentrował się na ćwiczeniach psychosomatycznych opartych na 8 etapach klasycznej jogi i ajurwedzie. Omawia naukową definicję zdrowia w kontekście definicji zdrowia WHO oraz warstwowy model biologii.
Uwaga: odpowiedź na pytania oznacza zaznaczenie wszystkich właściwych odpowiedzi Każde pytanie może mieć jedną lub więcej właściwych odpowiedzi. Wartość każdego pytania 1,00 punkt, albo procent punktu, jeśli odpowiedź jest nie pełna. Można zobaczyć tylko jedno pytanie na stronie, po wprowadzeniu odpowiedzi nie ma już możliwości jej zmiany po wciśnięciu przycisku 'idź dalej'.'
Kurs daje podstawy różnych technik używanych w relaksacji i został opracowany na bazie następujących podręczników: 1). Kulmatycki L., Torzyńska K. Ćwiczenia relaksacji, koncentracji i medytacji, Wydawnictwo AWF, Wrocław 2013.; 2) Stec K, Pilis K. Techniki higieniczno-terapeutyczne jogi. Wydawnictwo im. S. Podobińskiego UJD, Częstochowa 2019.; 3). Kulmatycki L. Joga Nidra-Sztuka relaksacji. Książka i Wiedza, Warszawa 2004.; 4). Kuvalayananda S., Vinekar S.L. Joga-indyjski system leczniczy. Wydawnictwo Galaktyka, Łódź 2018.; 5). Romanowski W. (red.). Teoria i metodyka ćwiczeń relaksowo-koncentrujących; autorzy: pod redakcją prof. dr med. Wiesława Romanowskiego, wyd. PZWL 1973 oraz pod redakcją prof. dr hab. Stanisława Grochmala, wyd 3.
Pierwszy i drugi semestr programu przedmiotu Kształcenie ruchowe i metodyka nauczania
Kurs zajmuje się prawidłowym odżywianiem i suplementacją w sporcie. Materiał przedmiotu koncentruje się na poznaniu zasad prawidłowego odżywania i suplementacji w sportach o różnym profilu jak np. w sportach siłowych i w sportach wytrzymałościowych. Żywienie specjalistyczne jest możliwe w oparciu o ogólne zasady prawidłowego odżywiania jako fundamentu.
Wykłady zajmują się podstawowymi technikami terapeutycznymi nie wchodzącymi w zakres medycyny alopatycznej, a zaliczanymi do terapii komplementarnych lub suplementarnych. Ilość godzin wykładowych - 5.
Kurs koncentruje się na zdobyciu podstawowej wiedzy o komplementarnych technikach terapeutytycznych zaliczanych do terapii naturalnych. Terapie te pochodzą z bardzo wielu kręgów kulturowych i geograficznych z całego świata. Wśród wielu technik i tradycji naturoterapii w tym kursie położono szczególny nacisk na omówienie następujących naturalnych terapii:
1. Joga chikitsa (indyjski system leczniczy)
2. Ajurweda (i 3 inne ważne systemy medycyny w Indiach: unani, siddha medicine, homeopatia)
3. Medycyna chińska
4. Medycyna germańska (totalna biologia, emocje)
5. Medycyna syberyjska (leczenie zimnem); krijoterapia, woda;
6. Medycyna tybetańska, gongi i leczenie wibracjami (dźwiękiem)
7. Diety roślinne (wegetarianizm, weganizm, witarianizm, frutarianizm, breatharianizm)
8. Lecznicze głodówki
9. Chiropraktyka, osteopatia, kręgarstwo
10. Balneologia i terapia kąpieli słonecznych
11. Fitoterapia (ziołolecznictwo; terapia picia soków zbóż)
12. Medycyna konopna (CRD, CBG)
13. Mykooterapia; fungoterapia (leczenie grzybami)
14. Refleksologia i akupresura
15. Mikrokinezyterapia
16. Radiestezja
17. Bioenergoterapia; reiki
18. Arteterapia (leczenie sztuką: muzyką, malarstwem, etc.)
19. Masaże egzotyczne (tajski, ajurwedyjski, polinezyjski, hawajski, mauri, sujok terapia, etc.)
20. Hirduterapia (leczenie pijawkami)
21. Aromoterapia (olejki eteryczne)
22. Biologia przekonań i epigenetyka (Bruce Lipton)
23. Ho’oponop’ono (hawajska terapia przebaczania; miłość, wdzięczność,przebaczanie, skrucha)
24. Terapia oddechem
25. Metoda Wima Hoffa
26. Medycyna snu
27. Szamanizm na różnych kontynentach (Syberia, Tybet, Ameryka Łac., Ameryka Płn., Afryka)
28. ZOO terapia (delfinoterapia, hipoterapia, terapia z kotami i psami, lamoterapia, strusioterapia, etc)